cari lew ape rase nak carik

Pembaca Setia HOHO...

Sunday 11 October 2009

Kehidupan


Kehidupan menjadi TUMPUAN


Mengapa Kehidupan menjadi TUMPUAN manusia???


Bagi saya Kehidupan dan Akhirat mesti distabilkan kerana dua dua ada peranan masing agama islam juga melakukan dua fardhu iaitu



  1. FARDHU AIN

  2. FARDHU KIFAYAH

tapi kini manusia sentiasa menumpukan keduniaan sahaja kerana mereka hanya mengejar kekayaan di dunia yang mereka nampak dan dianggap logik akal tetapi kekayaan di akhirat yang akan menjelma bagi orang yang beriman hanya bertepuk sebelah tangan.


itulah manusia kini tak kira agama apapun merekA kini menumpukan pada satu sahaja iaitu DUNIA. Jangan terasa masih ada yang mengamalkan kestabilan jasmani dan rohani mereka itu yang berjaya tak kira dalam keadaan apa sahaja yang akan berlaku.


DUNIA yang sementara dan keadaan yang mengaburkan mata. kita mampu melihat sahaja generasi akan datang adakah mereka mengekalkan jasmani dan rohani atau jasmani atau rohani sahaja.


kalau jasmani sahaja kita akan jadi seperti tamadun ROM yang sentiasa ingin berperang kerana inginkan kuasa yang luas.Atau Rohani sahaja seperti zaman Gelap di tamadun EROPAH yang pentingkan KEAKHIRATAN sahaja,ilmu pengetahuan disekat dan tidak berkembang.


Atau kita mahu jadi seperti Tamadun Islam zaman Rasulullah S.A.W yang berkembang pesat dengan rohani dan jasmani distabilkan ilmu dicari sambil bertaqwa pada YANG ESA dan menguasai ekonomi dunia SATU KETIKA DAHULU.

No comments:

Post a Comment